Digital Περιεχόμενο και παιδιά

Η ενότητα digital coffee for kids έχει εγκαινιαστεί για τα καλά και παρέα με τον αγαπημένο μας espresso shot θα δούμε κάποια digital coffee shots για την επιρροή του digital κόσμου στα παιδιά, βλέποντας πιο αναλυτικά τι σημαίνει online περιεχόμενο, πώς δημιουργείται μέσα από τα διάφορα social networks και το διαδικτύο και ποιο είναι το online περιεχόμενο που αγαπούν να βλέπουν ή καλύτερα να παρακολουθούν τα παιδιά.

Τα στοιχεία που θα δεις παρακάτω είναι μέρος μίας πρόσφατης έρευνας της Οsfcom που δημοσιεύτηκε το Μάρτιο του 2022. Μέρος των στοιχείων της έρευνας θα σχολιάσουμε και στο επόμενο μας podcast. Οπότε φτιάξε τον αγαπημένο σου καφέ και δες όσα ετοιμάσαμε για εσένα είτε είσαι γονιός είτε αν απλάς αγαπάς τα παιδιά και ανησυχείς όσο και εγώ για αυτά.

Online περιεχόμενο σε παιδιά και ενήλικες στον digital κόσμο

Ας εξηγήσουμε αρχικά τι είναι το online, digital περιεχόμενο. Είναι εικόνες, video, άρθρα, podcasts, διαφημίσεις, personas και ο τιδήποτε δημιουργείται στον ψηφιακό χώρο για κάποιο λόγο για να μας τραβήξει την προσοχή και να αλληλεπιδράσουμε μαζί του.

Πώς δημιουργείται το online περιεχόμενο στον digital κόσμο; 

Όπως πιθανότατα θα έχεις καταλάβει ως ενήλικας χρήστης των social media και του διαδικτύου ο καθένας μας σαν ξεχωριστό προφίλ βλέπει διαφορετικό περιεχόμενο που οι αλγόριθμοι “καταλαβαίνουν» ότι σου αρέσει και θα αλληλεπιδράσεις.  Και αυτό το περιεχόμενο σχετίζεται με τα ενδιαφέροντα που έχεις δηλώσει με κάποιο τρόπο ( τι σημαίνει έχω δηλώσει; σημαίνει έχω ψάξει πχ για ένα video για Gaming ή για μαγειρική ή κάνω συνεχώς like σε σελίδες για αδέσποτα ή είμαι μέλος σε group για παιδιά κλπ) όποτε παράλληλα με τα δημογραφικά στοιχεία που έχεις δηλώσει στα εκάστοτε προφίλ σου (ηλικία, φύλο, πόλη διαμονής κλπ) σημαίνει ότι οι αλγόριθμοι έχουν κάνει ένα συγκεκριμένο profiling για εσένα και σου προτείνουν, σου εμφανίζουν συνεχώς online περιεχόμενο το οποίο κατά πάσα πιθανότητα θα το δεις, θα σου αρέσει και θα αλληλεπιδράσεις (θα πατήσεις like, ❤ κλπ). 

Τα παιδιά εκτίθενται αντιστοίχως με εμάς στην ίδια διαδικασία profiling με τη μόνη διαφορά ότι δεν υπάρχει κανένας περιορισμός από τις ίδιες τις πλατφόρμες για τα παιδιά παρόλο που δηλώνεται η ηλικία τους. Για παράδειγμα στο facebook και στο Instagram μπορώ να δημιουργήσω μία διαφήμιση που να στοχεύει σε ηλικίες κάτω των 18 ετών με όποιο περιεχόμενο θέλω και πουλάω ως επιχείρηση και αυτό είναι αρκετά επικίνδυνο, όπως αντιλαμβάνεσαι. 

 Οπότε το online περιεχόμενο που βλέπουν τα παιδιά αλλά και εμείς μέσω των διαφόρων οθονών και πλατφορμών που χρησιμοποιούν είναι εν μέρει personalized (προσωποποιημένο λόγω του profiling ) αλλά και δημόσιο κάνοντας μία αναζήτηση στο YouTube και στη Google που θα σου εμφανίσει τα most trended, most watched videos για το θέμα που ψάχνεις αλλά και τα Viral. 

Ποια είναι τα 2 πιο popular social networks με online περιεχόμενο που λατρεύουν τα παιδιά ηλικίας 3-17 ετών;

Tα 2 πιο χρησιμοποιούμενα ή κοινώς διάσημα social networks με παρακολούθηση περιεχομένου κυρίως videos για αρκετές ώρες είναι το Youtube και το Tik Tok.  Η δύναμη του video που συνδυάζει εικόνα, κίνηση και ήχο αρέσει αρκετά στα παιδιά σε σύγκριση με ένα απλό ηχητικό podcast που δεν φαίνεται να προτιμάται καθόλου από τα παιδιά.   Για αυτό και οι αλγόριθμοι των social networks μας δείχνουν όλα και περισσότερα videos για τα ενδιαφέροντα που έχουμε δηλώσει.

Φαίνεται, σύμφωνα με τα δεδομένα της πρόσφατης έρευνας ότι τα παιδιά περνούν περίπου 2 ώρες την ημέρα βλέποντας videos στο Youtube, με τα αγόρια να λατρεύουν τη συγκεκριμένη πλατφόρμα και λόγω του gaming. 

Επιπλέον, 4 στα 10 παιδιά ηλικίας 5 -16 ετών χρησιμοποιούν το tik tok καθημερινά με το 48% των κοριτσιών να χρησιμοποιούν πιο εντατικά το συγκεκριμένο social network από τα αγοριά. Η αλήθεια είναι ότι το Tik Tok είναι ένα μέσο που έχει πολλά videos με ανάδειξη χορευτικών ικανοτήτων, σάτιρας από celebrities, funny videos, videos για make up, skin care, μόδας και ομορφιάς, αυτοπροβολής και έχει αρκετά κοινά χαρακτηριστικά με τα αντίστοιχα πρότυπα που υπάρχουν και δημιουργούνται και στο Ιinstagram. 

Τι βλέπουν όμως τα παιδιά στο Youtube και στο Tik tok;

Όπως φαίνεται στο σχετικό γράφημα στα παιδιά αρέσει να βλέπουν αστεία videos σε ποσοστό 65% που περιλαμβάνουν ακόμα και challenges (όπως bucket challenge, challenge με χρήση του χαρτιού υγείας αντί για ποδοσφαιρική μπάλα κ.α.) Επιπλέον, βλέπουν cartoons και animations, video clips (όχι πάντα παιδικά τραγούδια), tutorials για gaming (πώς να κερδίσουν στο Minecraft, Grand theft auto και άλλα παιχνίδια που είναι trends στις ηλικίες 10-15 ετών κυρίως για τα αγόρια), ενώ στα κορίτσια αρέσει να βλέπουν influencers στο YouTube ή στο Tik tok, κάποια how to, unboxing για κάποιο αγαπημένο τους παιχνίδι, reviews για προϊόντα κ.α. 

Όπως λένε τα παιδιά και είναι πραγματικότητα, στο Youtube βλέπεις videos αρκετές ώρες που επιλέγεις ενώ το “TIk Tok τα videos εμφανίζονται σε εσένα…χωρίς κάποιον έλεγχο, χωρίς skip, χωρίς φιλτράρισμα του περιεχομένου, χωρίς προστασία των παιδιών. Όντως, το tik tok περισσότερο από κάθε άλλο social network εμφανίζει περιεχόμενο στο χρήστη και κυρίως στα παιδιά με κάπως αυτόματο τρόπο, βλέποντας τις αλληλεπιδράσεις τους, τα skipped που κάνουν και τους εμφανίζει το περιεχόμενο που κατά 90% θα τους αρέσει και αυτό είναι κάπως τρομακτικό…Δεν συμφωνείς;

Κάτι ακόμη που μαθαίνουμε από τη συγκεκριμένη έρευνα, παρέα με το αγαπημένο μας espresso shot είναι ότι τα παιδιά ηλικίας 10 – 17 ισχυρίζονται κατά 33% ότι εμπιστεύονται τη γνώμη των influencers σε αρκετά θέματα. 

Επιπλέον, υπάρχει ένα σημαντικό ποσοστό των παιδιών σε ηλικίες 8 -11 χρονών που θα ήθελε να γίνει vlogger, Youtuber ή famous Tik Toker. 

Μέσα από τη ματιά του digitalcoffee.gr

Τα αποτελέσματα της έρευνας και όλων των στατιστικών στοιχείων που διαβάζουμε δεν απέχουν πολύ από την πραγματικότητα που παρατηρούμε στο phygital (physical & digital) κόσμο. Φυσικά και στην επόμενη δεκαετία θα υπάρξουν πολλά νέα επαγγέλματα που θα έχουν σχέση με την τεχνολογία, τη δημιουργία περιεχομένου, την ανάλυση δεδομένων κλπ. Ωστόσο, ας κρατήσουμε στο πίσω μέρος του μυαλό μας ότι όλες αυτές οι πλατφόρμες που το περιεχόμενο είμαστε εμείς και τα παιδιά, προσφέρουν επιφανειακή επαγγελματική αποκατάσταση που στηρίζεται στο εύκολο χρήμα,στο χωρίς κόπο, που το προϊόν είναι ο εαυτός μου και η ανάδειξη του. Μακάρι να υπάρξουν μελλοντικά influencers, vloggers, Youtubers, Τik Tokkers, που να προβάλουν σοβαρά κοινωνικά και επιστημονικά θέματα που το προϊόν δεν θα είναι ο εαυτός μας αλλά η δουλειά μας με γνώμονα το κοινό καλό.

Περισσότερα για το YouTube και τους σχετικούς κινδύνους για τα παιδιά καθώς και για την πολύωρη χρήση των οθονών θα δούμε και στο επόμενο μας podcast. Stay tuned!

Source: https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0024/234609/childrens-media-use-and-attitudes-report-2022.pdf

Αρέσει σε %d bloggers: